Zastanawiam się ile może dziś zarabiać adwokat. Słyszałem, że sporo zależy od miasta i doświadczenia. Czy ktoś pracuje w tej branży i mógłby przybliżyć stawki? Chodzi mi o całkowite zarobki brutto, a nie tylko cennik usług. Dzięki za wszelkie info :)
Jakie są realne zarobki adwokatów w Polsce?
Słyszałem, że rodzaj sprawy (karny, cywilny) i klienci B2B też mocno wpływają na zarobki.
Pracuję w Warszawie od 3 lat i na start miałem umowę o pracę, średnio 8–10 tys. brutto. Teraz prowadzę własną kancelarię i wychodzi mi średnio 18–22 tys. brutto, ale fakt, dużo godzin i networking.
U mnie znajomy zarabiał po aplikacji jakieś 6k netto i był zadowolony.
Może od 5k do 15k brutto, zależy od miasta i specjalizacji.
Kluczowe czynniki to: doświadczenie, miejsce wykonywania zawodu, liczba prowadzonych spraw oraz renoma kancelarii. Cenniki bywają od 200 zł za godzinę do 800 zł i więcej.
Wydaje mi się, że adwokaci z 5–10 letnim doświadczeniem łapią 10–15k netto, ale mogę się mylić.
Podbijam bo serio chętnie poczytam więcej opinii.
Moja żona jest aplikantką i ostatnio pisała mi, że w kancelarii korporacyjnej dają jej 7 tys. brutto, więc pewnie po zdaniu egzaminu będzie z 10.
Chyba gdzieś czytałem, że za każdą sprawę są jakieś prowizje, więc całość ciężko uśrednić.
Teraz jak patrzę to każdy mówi coś innego, ciekawe kto ma rację.
Z tego co wiem, młody adwokat po aplikacji w mniejszym mieście może liczyć na ok. 5-7 tys. brutto miesięcznie. W dużych miastach i przy obsłudze klientów korporacyjnych stawki rosną do 15–20 tys. brutto. Duża własna kancelaria to już nawet 30 tys. i więcej, ale wymaga kapitału na start i solidnej klienteli.
Generalnie jeśli ktoś ma własną kancelarię i stałą klientelę, to może zarobić dużo więcej niż pracownik na etat.
Też mnie to ciekawi, podbijam temat.
Ja słyszałem, że w mniejszych miastach to raczej 4–8k brutto, a w stolicy od 10 wzwyż.